Saturday, May 28, 2011

Day 4: Your views on religion

Salam semua.!

hyehye peeps.!

Okey, update pasal 30 day challenge. :) jom.!


Day 4: Your views on religion.

Hurm, straight to the point la ye. hari nie tade mukadimah bagai. haha. sebab mood nak mengupdate tak berapa nak ada larh. sorry peeps. -_-"

Okey, pandangan tentang agama.?

Pada pandangan aku, Islam is THE most beautiful religion. agama yang sangat indah, suci, bersih.  Alhamdulillah, aku bersyukur dilahirkan sebagai Islam. 

Tapi, seriously aku kiciwa dengan masyarakat harini. terutama, yang Islam tu. diorang macam makin terpesong. kenapa la sampai boleh jadi macam tu.? sedih bila tengok masyarakat yang seagama, dah macam tak tahu mana yang HALAL dan mana yang HARAM buat diorang. Aku nak sembang sikit la pasal masyarakat hari nie. tapi focus on Muslim, yang beragama Islam. diorang dah makin terpesong. makin lalai dengan dunia harinie. haihh.

Diorang tak faham konsep islam yang sebenar. kononnya diorang cakap Islam nie agama yang menyusahkan. kononnya agama yang salah. hey.! korang siapa nak judge pasal agama Islam nie.? korang pun tak cukup iman dekat dada, lepas tu main sebut ja yang islam itu, islam ini. (negative side). Tolong larh.! penuhkan ilmu dalam diri korang dulu, lepas tu baru korang layak nak menilai. lagi satu, malu kot dengan melayu zaman sekarang. semua makin ROSAK. mengalahkan kaum lain. dekat media massa tu, kalau discuss pasal gejala sosial, vandalism, gangsterism, buang anak yang tak bersalah sana sini, semua nya muka anak melayu yang naik. Malu kott.! diorang da tade perasaan malu kot dalam diri. bila dah jadi dekat diri, baru tahu nak menyesal. haahh. tak faham la aku. aiiee.. saboo jela. :(

Islam nie satu agama yang indah sebenarnya. cuma kita yang tak pandai ambil dan cari peluang untuk mendalami dengan lebih dalam lagi pasal agama. sedangkan, kaum lain yang masuk islam, or in other word, mualaf la kan, diorang lagi aprreciate keindahan Islam dari kita yang sememangnya dilahirkan sebagai Islam. so, renung-renungkan lah. jangan hanya menyatakan yang " I Love Islam " hanya di mulut, tapi perlu dan mesti diamalkan dalam diri masing-masing

Okey, rasanya tu ja, kot. semua-semua tu pandangan aku ja. aku pun kadang-kala terleka. nobody perfect. harap dijauhkan sifat negatif tu dari diri.AMIN. If korang ada pandangan yang lain, silakan menambah. Ilmu macam nie, kan elok kalau dikongsi. Insyaallah, masing-masing dapat tambah lagi ilmu dalam diri. pahala pun dapat kan.?




bye peeps.!
ASSALAMUALAIKUM.
<3



Anda comment, anda super awesome.!

0 budak baek tengah komen :):